Broers op safari nr.5 - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Peter - WaarBenJij.nu Broers op safari nr.5 - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Peter - WaarBenJij.nu

Broers op safari nr.5

Door: Peter van der Heij

Blijf op de hoogte en volg Peter

02 November 2016 | Botswana, Kasane

Lieve allemaal,
De afgelopen tien dagen vertoefden we vooral op campings in wildparken in Botswana.
dat zijn heel eenvoudige campings, maar gelukkig wel met douche en wc. Geen wifi en andere luxe. De campings zijn niet omrasterd. De (wilde) dierenkunnen dus ook de camping bezoeken. Zo werden we een keer verwelkomd op de camping door een grote olifant. Hij keek wat we van planwaren en keurde ons verblijf goed. Voor alle campings geldt dat een kampvuur onmisbaar is, want daar houden die beesten niet van. Het wordt sterk ontraden om in het donker over de camping te gaan. Zelfs een bezoek aan het toilet is niet verstandig. Theo moest nog even iets uit de laadbak halen. Dat leidde tot een ontmoeting met een grote hyena. Ze schrokken er beiden van. Op mijn aandringen verliet de hyena onze kampeerplek. In de nacht kwam hij nog een keer terug. We horen vanuit onze daktenten allerlei beesten rondscharrelen, maar tot nu toe hebben ze de trap nog niet beklommen. Hoewel, een aap maakte wel aanstalten. Zo'n aap heeft op een onverdacht moment onze voorraadzak opengescheurd. Hij ging er met een zak borrel- en apennootjes vandoor. De voorraadzak is onherstelbaar beschadigd. Een echte apenstreek!
Theo heeft een duikdiploma. Hij denkt dat dit ook geldig is in Botswana. Maar dan compleet met onze auto. We mogen met die auto in water tot 70 cm diep. Tijdens onze ritten over bijna onbegaanbare wegen worden we soms verrast door een riviertje of meertje dat onze weg blokkeert. We lopen er dan eerst zelf doorheen. Komt het waterpeil niet ver boven de knie, dan gaat Theo achter het stuur en duikt in het water. Tot nu toe heeft hij steeds de overkant gehaald.
Volgende week komen er twee stoffige mannen thuis. Alles, maar dan ook echt alles, zit onder het stof. De temperaturen schommelen rond de 40 graden en regen is er nog niet. Alles is dus kurkdroog. We lopen en rijden de hele dag door zand en stof.
Over een week zijn we weer thuis. Een bijzondere ervaring rijker. Soms was het behoorlijk afzien. Door de hitte hebben we (te) vaak afgezien van excursies. De hitte slurpt energie. Dan heb je geen zin in bush walks e,d.
Het 2as ook heel bijzonder om als broers samen op stap te zijn. De broederband was al goed. Na deze ervaring misschien nog beter. In ieder geval delen wd een ervaring waar we het nog vaak over zullen hebben.
Hartelijke groeten uit Botswana!

• 02 November 2016 - 18:17

Eibert En Marijke:

Hey broertjes. Wat een verhalen!!. Wij zijn diep onder de indruk van jullie belevenissen. Kan me voorstellen dat de band tussen jullie verstevigd is. ( voor zover dat kon natuurlijk ). Ben erg benieuwd naar jullie verhalen. Misschien moeten we daarvoor een speciale dag organiseren???.Ik begrijp dat jullie partners naar jullie terugkomst verlangen. Goed teken uiteraard. Veel plezier de laatste dagen en een plezierige vlucht naar huis. Groeten uit Nunspeet.

• 02 November 2016 - 18:24

Hannie:

Wat een reis maken jullie, heel leuk om er berichten over te krijgen.

Wordt je van zo'n reis energiek of doodmoe? Maar ervaringen doen jullie in ieder geval op, lijkt me!

Hartelijk dank en nog fijne dagen.

groet

hannie

• 02 November 2016 - 18:24

Hannie:

Wat een reis maken jullie, heel leuk om er berichten over te krijgen.

Hartelijk dank en nog fijne dagen.

groet

hannie

• 02 November 2016 - 18:43

Caroline:

Wat geweldig dat dit kan en super dat jullie er zo van genieten!

• 02 November 2016 - 19:56

Anneke:

Lieve jongens, wat fijn dat jullie ons zo op de hoogte houden! Eng hoor, vind ik, met die hyena, olifant en apen op jullie slaapplek. Doe alsjeblieft nog voorzichtiger en zouden ze jullie zo onder het stof wel in het vliegtuig willen laten stappen? Ik denk dat we allemaal blij zijn als jullie weer veilig thuis zijn. Heel hartelijke groeten van jullie oude zus en va Tim ook natuurlijk.

• 02 November 2016 - 20:43

Lizet:

Weer leuk om te lezen allemaal. Het is een schrale troost, nog een weekje afzien in de hitte en dan kunnen jullie hier in Nederland gratis doesjen in de regen... geniet van jullie laatste week!

• 03 November 2016 - 12:41

Jeannette:

Wat die hyena's betreft: Doe je koplamp op en doe het licht aan! Kijk naar links, naar rechts, kijk voor je en loop intussen naar het toilet! Mijn ervaring is, dat ze door het licht achteruit deinzen....

• 03 November 2016 - 12:51

Jeannette:

Ben benieuwd of onze wasmachine uit 1989 het nog redt met al die kleding vol zand.....